dilluns, 10 d’abril del 2017

Cassoleta de Carxofa i Calamars: un guisat mar i montanya

Anem per la segona entrega del monogràfic carxofer. Aprofitaré per explicar-vos una batalleta de quan estava d'Erasmus a Bologna. Una de les coses que més em va sorprendre va ser descubrir que fruites i verdures que jo tenia en ment d'una manera allí eren d'una altra. El cas més flagrant va ser amb les mandarines: portava tot just 3 setmanes vivint a Bologna quan em vaig anar a comprar unes mandarines. Quan me les vaig anar a menjar em vaig endur una sorpresa: de dins eren vermelles en lloc taronges. Convençut que s'havien fet malbé les vaig llençar a la brossa, només per descobrir dies després que es tractava de mandarines sicilianes, també anomenades sanguinies pel color vermell de la seva carn...

Bé, doncs amb les carxofes em va passar una cosa semblant. Tots tenim al cap com és una carxofa, veritat? La típica del Prat (la varietat Tudela, en solen dir), rodoneta, verda... Doncs bé, a Itàlia la pràctica totalitat de carxofes són allargades, de color lila i a més moltes tenen punxes... Curiós, veritat?

Bé, sense més dilació, us deixo amb la recepta del dia d'avui. Un guisadet mar i montanya, amb les carxofes compartint protagonisme amb un dels reis de la costa, el calamar. Bon profit!

Per a dues persones

Temps: 50 minuts

Ingredients
-2 carxofes
-4 calamars mitjans
-1 ceba dolça
-1/2 litre de brou vegetal
-1 gra d'all
-pebre vermell
-conyac
-oli
-sal
-pebre
-julivert fresc


Elaboració
-En una olla o una cassola afegim un raig d'oli i l'all picat finament. L'all l'afegim amb l'oli fred per tal d'evitar que es cremi.
-Afegim una culleradeta de pebre vermell (el famós pimentón) i deixem el foc baix.

-Passats uns 3 o 4 minuts tindrem l'all ben daurat.

-Afegim la ceba que hem tallat a daus grossos a la cassola.

-Salpebrem la ceba i la remenem bé amb l'all. Deixem el foc al mínim per tal que la ceba comenci a suar.

-Passats uns cinc minuts afegim el conyac i pugem el foc.

-Poc a poc la ceba s'anirà guisant.

-La ceba ha de quedar ben tova en el procés. Si veiem que se'ns comença a eixugar i encara no està al punt podem afegir una mica del brou vegetal.

-Amb la ceba a punt, afegim les carxofes tallades.

-Ho remenem bé i afegim una parell de cullerades de brou. Ho deixem a foc baix que vagi coent durant uns 10 minuts, remenant ocasionalment i afegint brou si veiem que ens queda sec.

-Mentrestant, preparem els calamars. Ja veieu que són calamars de platja, d'entre 10 i 15 cm de llarg. Els tallem a anelles.

- Afegim el calamars a la cassola i remenem bé.

-Cobrim amb el brou i pugem el foc. Ho cuinem com a mínim deu minuts.

-En aquesta ocasió hem deixat la cassoleta força caldosa, però la podeu fer més seca. Dependrà de la quantitat de brou que afegiu quan es vagi evaporant. Un cop la tingueu al vostre gust, ja la podreu emplatar. Bon profit!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada